کووید 19

ویروس کرونا چیست؟

ویروس‌های کرونا خانواده بزرگی از‌ ویروس‌ها هستند که می‌توانند حیوانات و انسان‌ها را بیمار کنند.تعداد زیادی از ویروس‌های کرونا که تاکنون شناخته‌شده‌اند،  موجب ابتلا به طیفی از عفونت‎های دستگاه تنفسی در انسانها می‌شوند. که از سرماخوردگی تا ابتلا به بیماری‌های شدیدتری مثل سندروم تنفسی خاورمیانه (مرس-MERS) و سندروم تنفسی حاد (سارس-SARS) متغیر هستند.ویروس کرونایی که به تازگی کشف شده است عامل ابتلا به بیماری کووید-19 است.

کووید-19 چیست؟

ویروس کرونایی که به تازگی کشف شده است موجب بیماری عفونی کووید-19 میشود. این ویروس نوظهور و بیماری ناشی از آن، تا قبل از شروع طغیان اخیر در دسامبر سال 2019 در شهر ووهان،کشور چین، ناشناخته بود.

cov191.jpg

کووید-19 چگونه منتقل می‌شود؟

سایر افراد ممکن است بیماری را از فردی که به کووید-19 مبتلا است بگیرند. انتقال کووید-19 از افراد بیمار (حامل ویروس) به افراد سالم امکان‌پذیر است. این بیماری می‌تواند از طریق قطرک‌هایی که با سرفه یا بازدم از دهان و بینی فرد مبتلا به کووید-19 به اطراف پخش می‌شود، به دیگران نیز سرایت کند.

این قطرک‌ها بر وسایل و سطوح اطراف فرد بیمار پخش‌ می‌شود. سپس سایر افراد با دست زدن به این وسایل یا سطوح آلوده و لمس چشم ها، دهان و بینی، به کووید-19 مبتلا می‌شوند. همچنین امکان ابتلا از طریق تنفس قطرک‌های ناشی از سرفه یا بازدم فرد مبتلا به کووید-19 نیز وجود دارد.

به همین دلیل، مهم است که از فرد مبتلا به کووید-19 ‌‌ حداقل 1 متر (یا 3 فوت) فاصله بگیرید.

cov192.jpg

راه های پیشگیری از ویروس کرونا

در حال حاضر واکسن بخصوصی برای بیماری کرونا 2019 وجود ندارد. بهترین راه برای پیشگیری از بیماری، جلوگیری از قرارگیری در معرض ویروس است. برای کمک به جلوگیری از انتشار بیماری‌های تنفسی، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • از تماس نزدیک با افراد بیمار اجتناب کنید
  • از ماسک استفاده کنید.
  • از لمس کردن چشم، بینی و دهان خودتان اجتناب کنید
  • هنگامی که بیمار هستید، در خانه بمانید
  • در صورت سرفه یا عطسه دستمال کاغذی جلوی دهان و بینی خودتان بگیرید و سپس آن دستمال را به سرعت دور بیندازید.
  • اشیا و سطوحی که با آن‌ها سروکار دارید را دائماً پاک و ضدعفونی کنید.

cov193.jpg

دوره نهفتگی یا کمون ویروس کرونا چقدر است؟

به فاصله زمانی موجود میان ورود ویروس به بدن و شروع علائم بیماری، دوره کمون یا نهفتگی گفته می­‌شود. تخمین زده می‌شود دوره کمون COVID-19، بین 1 تا 14 روز باشد؛ این دوره معمولا 5 روز طول می­‌کشد.

آیا انجام تست کرونا لازم است؟

اگر احساس بیماری می‌کنید و تب، سرفه، مشکل در تنفس دارید، و یا با افرادی که دارای بیماری کرونا هستند تماس داشته اید، و یا در محلی بوده‌اید که اخبار انتشار کرونا در آن منتشر شده، جهت انجام تست به مراکز درمانی مرتبط مراجعه کنید.

اگر به ویروس کرونا مبتلا شدیم چه کنیم؟

  • گر تب دارید، سرفه می‌کنید و به سختی نفس می‌کشید، به پزشک مراجعه کنید و قبل از مراجعه حتماً تماس بگیرید.
  • در صورت بروز تب، سرفه‌ و تنگی نفس، حتما پیگیر مراقبت‌های درمانی باشید. چراکه این موارد ممکن است ناشی از عفونت دستگاه تنفسی و مشکلات جدی دیگر باشد..

آیا آنتی­‌بیوتیک‌­ها در درمان یا پیشگیری ویروس کرونا موثراند؟

خیر. آنتی­‌بیوتیک­‌ها کاربردی برای درمان ویروس­‌ها نداشته و تنها روی عفونت­‌های باکتریایی موثراند. با توجه به ویروس بودن عامل ویروس کرونا، برای پیشگیری یا درمان این بیماری، به هیچ عنوان نباید از آنتی­‌بیوتیک­‌ها استفاده کرد. مصرف آنتی­‌بیوتیک­‌ها تنها در صورت تجویز پزشک و با هدف درمان عفونت­‌های باکتریایی مجاز است.

.

جستجو

آمار بازدید

اطلاعات تماس

جهت دریافت مشاوره و یا خدمات پزشکی با ما تماس بگیرید :

  admin(@)Boo-aliHospital.com
  08138381021-5
  همدان خیابان شهید فهمیده بالاتر از پارک مردم